sobota, 29 grudnia 2018

Małgorzata Urszula Laska Dziewcak


Data wydania: 2017 r.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie Białe Pióro
Ilość stron:228
ISBN: 9788364426773

138/2018

" Pamiętaj. Nigdy nie wstydź się tego, skąd pochodzisz. Nie miejsce urodzenia świadczy o tym, jaka jesteś. Można pochodzić ze wsi, ale niekoniecznie musi wystawać słoma".

Po lekturze Łatwo nie będzie sięgnęłam z nieukrywaną ciekawością po Dziewcaka Małgorzaty Urszuli Laski, bo byłam niezmiernie ciekawa czy tylko pierwszy tytuł tak niesamowicie mi się podobał czy może kolejna książka też wzbudzi moje zainteresowanie. Już wiem, że autorkę mogę dopisać do swoich ulubionych i będę wypatrywać kolejnych tytułów na półkach księgarskich.
Tytułowy Dziewcak czyli dziewczyna w gwarze kurpiowskiej to Danusia. Mieszka na wsi wśród lasów i właśnie kończy szkołę podstawową. Nie ma grona przyjaciół,a wśród rówieśników nosi przezwisko strup. Łuszczyca skutecznie utrudnia jej życie i powoduje, że dziewczyna jest osamotniona. Danusia to jedna ambitna dziewczyna, chce się dalej uczyć, zdobyć zawód i zyskać przyjaciół.
Przypadek sprawia, że na weselu poznaje Tomasza, chłopaka który od pierwszego zdania skradł jej serce. Również przez przypadek znajduje dom w Warszawie. Ma zapewnić pomoc i towarzystwo lekarce, która niedawno owdowiała w zamian za możliwość nauki w jednej z warszawskich szkół średnich.Od początku życie Danusi nie jest usłane różami i... jedna noc i jeden wieczór zaważy na całym jej przyszłym życiu. Co takiego przydarzy się Danusi? Sięgnijcie koniecznie po Dziewcaka, a przekonacie się sami.
Ja jestem zachwycona pisarstwem Pani Małgorzaty. Autorka w tak plastyczny sposób opisuje otaczająca rzeczywistość, że już dzisiaj zaproponowałam mężowi tegoroczny urlop na Kurpiach właśnie.  Mam ochotę na spacer wśród pól i lasów, chciałabym posłuchać gwary kurpiowskiej na żywo, a przede wszystkim chciałabym poznać ludzi, którzy zamieszkują ten niezwykły zakątek Polski. Widać doskonale, że Pani Małgorzata jest związana z Kurpiami:)
Powieść porusza najczulsze struny, a losy Danusi wzruszają. To nad wyraz dojrzała młoda dziewczyna, która radzi sobie z przeciwnościami losu. Autorka pokazuje obraz wiejskiej społeczności, prostych ludzi, którzy borykają się z codziennymi problemami. Pokazuje nam gwarę i zwyczaje panujące na Kurpiach, uczy że nigdy nie powinniśmy zapominać kim jesteśmy i skąd pochodzimy.
To piękna i wzruszająca książka o bolesnych wyborach, które decydują o całym naszym życiu, o decyzjach i ich konsekwencjach. To książka, która wzrusza i aż kipi od emocji, które dosłownie wylewają się z kart powieści.Autorka wykreowała całą plejadę bohaterów, którzy zdają się być tak autentyczni, że o niektórych można powiedzieć " o tego znam".
Wszystko to sprawia, że książki Pani Małgorzaty czytają się sama, a nam żal każdej przeczytanej strony, bo zbliża nas ona do końca.
Jeśli nie znacie twórczości Pani Małgorzaty Urszuli Laski to powinniście to jak najszybciej nadrobić. Ja dopisuję do mojej listy ulubionych autorów.

Moja ocena 9/10


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Białe Pióro Literackie



2 komentarze: