czwartek, 6 kwietnia 2023

Tomasz Betcher Po tamtej stronie chmur


 Data wydania: 13-04-2022
Wydawnictwo: W.A.B.
Ilość stron: 320
ISBN: 9788328096813


12/2023

Tomasz Betcher to autor, po którego książki sięgam w ciemno, bo wiem, że to kawał dobrej literatury. Powiecie pewnie, że Po tamtej stronie chmur wydane było rok temu, a ja dopiero dzisiaj przychodzę do Was z recenzją. To działanie celowe i z premedytacją, bo parę dni temu wyszedł drugi tom Po tamtej stronie piekła i już mam, kupiłam ebooka, ale chyba muszę kupić wersję papierową, bo są książki, które chcę mieć na półce, bo z pewnością będę do nich wracać. Tomasz Betcher to jeden z moich ulubionych pisarzy, którego książki pokochałam od pierwszego spotkania.  
Czym tak urzekło mnie Po tamtej stronie chmur? Przede wszystkim tematyką, bo jak wiecie książki wojenno - obyczajowe są moją pasją i przedkładam je nad wszystkie inne. Po drugie ramy czasowe, w których autor umieścił powieść tylko dodały książce uroku. Współczesność i czasy wojenne. Wojenna historia Brunona i jego rodziny, i starszy schorowany mężczyzna, który jest zdany na opiekę najbliższych. O matko kochana ile w tej książce jest emocji i wzruszeń, ile pięknie opowiedzianej historii to głowa mała. Wszystkie książki Pana Tomasza są świetne, ale Po tamtej stronie chmur jest niezwykła i magiczna. Nie idzie się od niej oderwać i Bogu dzięki, że mam drugą część, bo jestem jej niezwykle ciekawa.
Brunona i jego rodzinę poznajemy od podszewki, a mianowicie od momentu jego narodzin, jego i brata bliźniaka. Bruno już od pierwszych stron dał się poznać jako wrażliwy i empatyczny człowiek, który ma jasno wyznaczone cele i wie czego chce od życia. Jego brat bliźniak to zupełne przeciwieństwo Brunona. Obaj bracia różni jak ogień i woda w zawirowaniach historycznych będą zmuszeni walczyć po dwóch stronach barykady.
" Synu, na wojnie nie masz być ani Polakiem, ani Niemcem. We wszystkich płynie tak samo czerwona krew (...). Masz być dobrym człowiekiem. Nawet na wojnie można nic być."
Mamy i współczesność, gdzie Magda opiekuje się cierpiącym na demencję dziadkiem. Starszy mężczyzna w przypływie jasności umysłu twierdzi, że nazywa się zupełnie inaczej niż wszyscy sądzą.
Czy Brunon i dziadek Magdy to jedna i ta sama osoba? Jeśli tak to dlaczego nazywa się inaczej? Milion pytań i zero odpowiedzi. Część poznacie sięgając po książkę Tomasza Betchera, a na inne pewnie poznamy odpowiedź w kolejnej części.
Autor stworzył książkę niezwykłą z niesamowitą dbałością o detale historyczne. Widać ogrom pracy włożony przez Pana Tomasza w napisanie powieści.
To książka nie tylko o wojna i ogrom ludzkiej tragedii, to również książka o relacja międzypokoleniowych i tych rodzinnych. To obraz braci bliźniaków i współczesnych sióstr. Chociaż dzielą ich dekady to ich relacje są zbliżone: trudne i bez większych szans na sielankę.
Jestem oczarowana książką i mam nadzieję, że Wy również dacie się zabrać na spacer po chmurach.
Jeśli jeszcze nie czytaliście książki to koniecznie to nadróbcie, a ja w ferworze przedświątecznych przygotowań postaram się sięgnąć po drugą część Po tamtej stronie piekła. Nie mam pojęcia ile autor planuje części cyklu, ale mam nadzieję, że będzie pisał i pisał:)
Polecam serdecznie.

Moja ocena 9/10

2 komentarze:

  1. Właśnie czekam na moje zamówienie książkowe, w którym będą dwie części tego cyklu.

    OdpowiedzUsuń