poniedziałek, 7 grudnia 2020

A.J. Pearce Droga pani Bird


 Data wydania: 12-11-2020
Wydawnictwo: Literackie
Ilość stron:392
ISBN: 9788308073353
Tłumaczenie: Katarzyna Makaruk

133/2020

Do sięgnięcia po Drogą panią Bird skłonił mnie opis wydawcy, w którym to możemy wyczytać, że autorka inspirowała się prawdziwymi listami wysyłanymi przez czytelniczki do gazet podczas II wojny światowej. To mi wystarczyło, bo na słowo II wojna światowa zapala mi się taka lampka z tyłu głowy i wiem, że po książkę należy sięgnąć. A jeszcze tak okładka, zdjęcie nie oddaje jej uroku, ale uwierzcie mi na słowo, że te wytłoczone złote litery chce się dotykać i czuć ich wypukłość pod palcami. Coś pięknego. A treść? Mnie zachwyciła od pierwszej strony i chciałabym czytać takich książek więcej i bez końca;
Autorka  w swojej powieści zabiera nas do Londyny. Mamy rok 1941 i poznajemy młodą ochotniczkę straży pożarnej, Emmeline Lake, której największym marzeniem jest zostać korespondentką wojenną. Pomyłka, a może jednak przeznaczenie sprawiają, że dziewczyna zgłosiła się do pracy w  magazynie Przyjaciółki kobiet, gdzie zostaje młodszą maszynistką. Pod okiem srogiej Henrietty Bird, . nasza bohaterka udziela porad kobietom. Ale nie myślcie sobie, że to łatwa praca, bo lista tematów zakazanych jest wyjątkowo długa,. Czy nasza Emma podporządkuje się obostrzeniom panującym w wydawnictwie czy może wyłamie się od zasad tam panujących? Tego dowiecie się sięgając po Drogą panią Bird A.J. Pearce.
To świetnie napisana książka z rewelacyjnie wykreowaną postacią głównej bohaterki. Nie sposób nie polubić Emmy, która na przekór panującym zasadom umie postawić na swoim ( nawet a może przede wszystkim podpisując się nie swoim nazwiskiem). To książka, która wzrusza i bawi. Wojna i młodość, strach i śmierć, obraz wojennego Londynu i ludzkie dobro, w tym trudnym czasie to wszystko  możecie znaleźć w tej ciepłej i przesympatycznej książce.
Wyczytałam, że autorka pracuje nad kontynuacją Drogiej pani Bird. Już wiem czego będę wyglądać w przyszłorocznych zapowiedziach wydawniczych.
Jeśli bliskie Waszemu sercu są książki z II wojną światową w tle to koniecznie sięgnijcie po Drogą panią Bird A.J. Pearce, a z pewnością nie będziecie żałować.


Moja ocena 8/10

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Literackiemu

2 komentarze: