poniedziałek, 28 grudnia 2020

Walter Tevis Gambit królowej


 Data wydania: 23-10-2020
Wydawnictwo: Czarne
Ilość stron: 360
ISBN: 9788381911252
Tłumaczenie: Hanna Pustuła - Lewicka


145/2020

Zupełny przypadek sprawił, że sięgnęłam po Gambit królowej, a wszystko to za sprawą serialu, który obejrzałam i strasznie spodobała mi się ta historia. Ja w zasadzie mało oglądam telewizję, bo wychodzę z założenia, że mam tyle książek, że najzwyczajniej szkoda mojego czasu. Z Gambitem królowej było inaczej tak jakoś magicznie i najzwyczajniej w świecie musiałam sprawdzić co jest lepsze: książka czy film. To mniej więcej tak jakbyście pytali co było pierwsze: jajko czy kura. Spójrzcie tylko na te oczy, które jak magnez przyciągają i nie dają o sobie zapomnieć. Powiem szczerze, że najpierw pomimo tego, że obejrzałam film to książka i tak wciągnęła mnie od pierwszej strony, bo Gambit królowej to jedna z tych historii, która na długo zapada w pamięci i nie chce wyjść z głowy i myśli.
Beth Harmon ma osiem lat, gdy trafia do sierocińca. Nie jest ani ładna, nie jest pulchnym różowym bobaskiem, więc jej szanse na adopcję z każdym dniem są coraz mniejsze. W chrześcijańskim sierocińcu, do którego trafiła dziewczynka zasady są surowe, a opiekunowie nie roztkliwiają się nad podopiecznymi. To przypadek sprawił, że schodzą pewnego raz do piwnicy nasza bohaterka trafia na gburowatego woźnego, którego zastaje pochylonego nad planszą z dziwnymi figurkami. To szachy, które fascynują naszą bohaterkę. To właśnie w piwnicy Beth poznaje tajniki tej królewskiej gry. Ale czy piwniczne nauki wystarczą, aby Beth osiągnęła sukces i stała się mistrzynią szachów? Czy w przyszłości dane jej będzie grać z największymi? Jeśli nie znacie historii Beth Harmon to koniecznie sięgnijcie po Gambit królowej, a jestem przekonana, że będziecie zachwyceni tak jak ja.
To przepiękna opowieść o pasji i samotności, o strachu i uzależnieniu, ale przede wszystkim to opowieść o rodzącym się geniuszu. Autor z precyzją zegarmistrza pokazuje nam tajniki królewskiej gry, w których każda rozgrywana partia jest opisana niczym pojedynek na śmierć i życie, i w zasadzie nim jest to Beth musi sobie radzić w świecie zdominowanym przez mężczyzn.
Gambit królowej to historia, która już na zawsze pozostanie w mojej pamięci, a książka zajmie szczególne miejsce w mojej biblioteczce po to, abym zawsze mogła mieć ją pod ręką.
Poznajcie koniecznie historię Beth Harmon i jej mistrzowskie rozgrywki, polecam gorąco.

Moja ocena 9/10


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarne

4 komentarze:

  1. No nie, po takiej rekomendacji, to ja koniecznie muszę przeczytać tę książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam ją i mi się podobała. Ogólnie to była druga książka autora, po którą sięgnęłam.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To moje pierwsze spotkanie z autorem i muszę poszukać innych tytułów

      Usuń