środa, 10 maja 2023

Nam - Joo Cho Panna Kim wie


 Data wydania: 12-04-2023
Ilość stron: 288
Wydawnictwo: Mando 
ISBN: 9788327731494
Tłumacz: Ewa Ratajczyk

25/2023

Na moim blogu przeważają książki naszych rodzimych autorów, bo uważam, że nie mamy dobrych pisarzy i kocham ich miłością nieustającą. Czasami jednak trzeba wyjść ze swojej strefy komfortu i sięgnąć po coś zgoła innego. Panna Kim wie Nam - Joo Cho to powieść pisarki pochodzącej z Korei Południowej. To duga książka autorki, która ukazała się na polskim rynku i okazuje się, że znowu mam kolejną do nadrobienia, bo  oczywiście nie miałam okazji przeczytać. Moja lista pozycji do przeczytania chyba nigdy się nie skróci. Odnoszę wrażenie, że co przeczytam książkę to pięć nowych dopisuję Życia z pewnością mi nie wystarczy.
Panna Kim wie to zbiór ośmiu opowiadań o kobietach, które żyją w kulturze jakże odmiennej od naszej, Jak wiecie nie jestem fanką opowiadań, ale te czytało mi się wyjątkowo dobrze. Oczywiście jak to  opowiadaniami bywa jedne zapamiętam na dłużej, a inne nie wywarły na mnie większego wpływu. Cho Nam - Joo zabrała nas do świata Koreanek, w którym z pozoru mężczyźni zostają usunięci na dalszy plan albo ich rola jest bez znaczenia. To swoisty manifest emancypacji o kobiecej niezależności. Autorka jest wnikliwym obserwatorem otaczającej nas rzeczywistości i można śmiało stwierdzić, że sytuacje opisane w Panna Kim wie mogą trafić się wszędzie i każdemu, bez względu na kolor skóry, rasę czy miejsce zamieszkania. 
Już w opisie Wydawcy czytamy:
" Uczennica szkoły średniej doświadcza mobbingu, córka próbuje zrozumieć ojca, który opuścił rodzinę, urzędniczka jest niedoceniana w swojej pracy, pisarka zmaga się z hejtem, starsza kobieta marzy o zobaczeniu zorzy polarnej, ale ktoś ma inny plan na jej życie."
O tych wszystkich historiach przeczytacie w Panna Kim wie, ale gdyby książka została napisana przez innego autora, pochodzącego z dowolnego kraju na świecie to mogłaby się wydarzyć wszędzie. Jasne, że okoliczności byłyby inne, bo nie ma co się czarować, ale Korea jest specyficznym krajem jeśli chodzi o traktowanie kobiet, bo wiadomo, że lepiej urodzić się chłopcem.
Panna Kim wie to zbiór niebanalnych opowiadań o kobietach, które śmieją się i płaczą, które kochają, mają dom, dzieci, rodziny, podążają za swoimi marzeniami. Są i żyją w swojej codzienności.
Myślę, że warto sięgnąć po książkę Cho Nam - Joo i spojrzeć na świat z perspektywy koreańskich kobiet.


Moja ocena 7/10


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu MANDO




2 komentarze: