poniedziałek, 5 grudnia 2022

Regine Deforges Niebieski rower .1939 - 1942

 

Data wydania: 23-11-2022
Wydawnictwo:  SAGA Egmont
Ilość stron: 320
ISBN: 9788728422472


Po raz pierwszy Niebieski rower ukazał się w Polsce w latach osiemdziesiątych, tak mi się przynajmniej wydaje. Pamiętam, że  zaczytywałam się w cyklu Regine Deforges będąc nastolatką. Po latach wróciłam do książki dzięki uprzejmości Saga Egmont, które to wydawnictwo wznawia książki w postaci ebooka. Byłam niezmiernie ciekawa czy po latach książka będzie się równie dobrze czytała jak przed laty. Na różne opinie natknęłam się w internecie, a że to kopia Przeminęło z wiatrem, a że zamiast pól bawełny mamy winnice, a że gniot, a że nuda. Ja tam wróciłam do książki z wielkim zainteresowaniem i z pewnością w najbliższym czasie przeczytam kolejne części, bo cykl Niebieski rower składa się z czterech tomów, a ja niestety nie pamiętam ich treści. 
Z przyjemnością przeniosłam się do wojennej Francji i towarzyszyłam rodzinie Delmas w ich codziennych zmaganiach. Poznajemy Leę Delmas jako młodą siedemnastoletnią dziewczynę z silnym charakterem i nietuzinkową urodą. Prowadzi wesołe i beztroskie życie w majątku rodziców, otoczona kochającą rodziną. Lea jest rozpuszczona i rozkapryszona i przyznaję, że nie mogłam zaakceptować jej zachowania i strasznie mnie irytowała. Wybucha II wojna światowa i nasza bohaterka przechodzi przemianę, bierze na swoje barki odpowiedzialność nie tylko za najbliższych, ale i za ludzi, których los postawił na jej drodze. Czynnie uczestniczy w ruchu oporu i nie może znieść wszechobecnych boszów. Na swoim niebieskim rowerze jeździ pomiędzy strefą okupowaną i wolną, przewozi nielegalną korespondencję, ulotki i podziemną prasę. 
Nie podoba mi się sfera uczuciowa naszej bohaterki, która kocha mężczyznę zajętego, a mimo to nie stroni od kontaktów z innymi. Być może w kolejnych częściach ulegnie to zmianie. Niestety nie pamiętam.
Generalnie książkę czytało się dobrze. Może nie z takimi wypiekami na twarzy jak przed laty. ale miło spędziłam czas z lekturą, Ja w ogóle czytam z zainteresowaniem książki z II wojną światową w tle. Spójrzcie tylko na nową okładkę. To prawdziwy majstersztyk, który świetnie oddaje treść książki. Cudo :) zdecydowanie ładniejsza od swoich poprzedniczek.
Czy to faktycznie plagiat? nie wiem i nie mnie to oceniać. Ja wiem tylko jedno. Z przyjemnością wróciłam do książki i mogę Wam ją spokojnie polecić na długie zimowe wieczory. W Niebieskim rowerze znajdziecie wszystko to czego szukamy w dobrej książce. Mamy tu miłość, przyjaźń, erotykę i romans, a wszystko to na tle II wojny światowej.  Mamy Paryż, Bordeaux i okupowaną Francję.
Właśnie sprawdziłam w internecie, że plagiatu nigdy autorce nie udowodniona, a sama Regine Deforges zmarła w 2014 roku.
Jeśli lubicie książki, które rozgrywają się podczas II wojny światowej to nie wahajcie się sięgnąć po Niebieski rower. Polecam.

Moja ocena 8/10


Za możliwość przeczytania ebooka dziękuję







2 komentarze: