niedziela, 20 stycznia 2019

Katarzyna Grzegrzółka Odium


Data wydania: 07-01-2019
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Ilość stron: 318
ISBN: 9788381164733

11/2019

" (...) jak nienawiść może zmienić ludzkie życie i jak bardzo wpłynąć na jego losy?"

Jako fanka debiutów nie wahałam się ani sekundy, aby sięgnąć po Odium Katarzyny Grzegrzółki. To nowe nazwisko na polskiej liście autorów kryminałów i jak czytamy na skrzydełku okładki Pani Katarzyna to zapalona miłośniczka kryminałów i thrillerów, która nie poprzestała na ich czytaniu.
W miejskim lasku dwójka nastolatków przypadkowo natrafia na zmasakrowane zwłoki młodej kobiety. Charakter i liczba obrażeń świadczą o niepohamowanej, wręcz szaleńczej nienawiści do swojej ofiary. Obok ciała leży pomięta kartka z rozmazanym napisem. Ten opis zachęcił mnie do sięgnięcia po Odium, a czy słusznie??
Cóż jak na debiut to uważam, że Pani Katarzyna dała nam solidne podstawy do tego, aby twierdzić, że jej nazwisko jeszcze nie raz zagości na naszych półkach. Nie jest to może debiut na miarę bestsellera, ale książka którą da się przeczytać, być może bez fanfar i fajerwerków,ale mamy tu trupy, mamy policję i w końcu mamy śledztwo. Błędów zupełnie przypadkiem wyłapałam trochę, ale kto z nas ich nie popełnia?
Jan Bury to komisarz, któremu przypadło w udziale rozwiązanie tej makabrycznej zbrodni. Zbrodni, która wstrząsnęła mieszkańcami stolicy.Młoda, zamordowana kobieta Joanna - kobieta z trudną przeszłością, mająca za sobą trudne dzieciństwo i nieudany związek, Pracuje w jednym z pubów jako kelnerka. To osoba lubiana prze otoczenie.Dlaczego zginęła?? Cóż musicie sięgnąć po Odium żeby się tego dowiedzieć. Ja już wiem. I wiem, że każda śmierć z rąk szaleńca jest bezsensowna i nie znajduje wytłumaczenia. Jakim to trzeba być zwyrodnialcem, aby przez lata pielęgnować w sobie chęć zemsty i nienawiść. Ludzka psychika jest skomplikowana i niezbadana.
Akcja powieści prowadzona jest przez autorkę dwutorowo. Teraz i w przeszłości. Teraz to śledztwo prowadzone przez Jana Burego i odkrywanie kolejnych masakrycznych zbrodni. Przeszłość to historia Joanny Skalskiej. Ja osobiście lubię takie poplątanie przeszłości i teraźniejszości.
Denerwował mnie "związek" Jana Burego z Baśką i szczerze mówiąc nie bardzo wiem czemu miał służyć. Może to, że policjant też ma życie prywatne?? Jak dla mnie był on zupełnie niepotrzebny, bo nic nie wnosił do książki, a tylko wprowadzał zamieszanie w głowie naszego komisarza.
Wykreowani bohaterowie mają mocne charaktery, to ludzie których nie da się zapomnieć. Akcja jest spójna i składa się w jedną jakże makabryczną całość, dialogi być może trochę ugrzecznione i brakuje im rzucania "miechem", ale generalnie książkę czyta się dobrze i mam wrażenie, że jeszcze nie raz usłyszymy o autorce, a z każdą napisaną książką będzie tylko lepiej.


Moja ocena 5/10


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka

4 komentarze:

  1. Książka wypada średnio ,więc nie wiem, czy na ten moment znajdę dla nich czas. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Na razie nie mam ochoty tej książki przeczytać, ale być może kiedyś :) Pozdrawiam :) www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń