piątek, 1 września 2023

Daria Kaszubowska Sztorm


 Data wydania: 23-08-2023
Wydawnictwo: Flow
Ilość stron:312
ISBN: 9788383640006

Jako miłośniczka sag wszelkiej maści nie mogłam przejść obojętnie obok Sztormu Darii Kaszubowskiej, który jest pierwszym tomem Sagi kaszubskiej. Daria Kaszubowska stosunkowo niedawno pojawiła się na rynku pisarskim, ale zrobiła to w wielkim stylu i uważam, że warto zapamiętać to nazwisko, bo z pewnością niejednokrotnie będziemy mieli przyjemność i zaszczyt czytać książki autorki. Ja już od pierwszego spotkania w Sercu na Kaszubach pokochałam styl autorki, lekkie pióro, ale przede wszystkim kocham za Kaszuby, które chociaż mieszkam na Dolnym Śląsku są moim miejscem za ziemi, gdzie zawsze po brzegi napełniam swoją miseczkę szczęścia. Na Kaszubach inaczej się oddycha, inaczej się żyje i spotkałam tam samych przyjaznych ludzi począwszy od gospodarzy w Skrzeszewie Sierakowickim, a skończywszy na pani w miejscowym sklepiku. Kocham Kaszuby miłością nieustającą i nie inaczej jest z książkami autorki, w których z każdej strony aż bucha z miłości i przywiązania do regionu. Pani Daria jest Kaszubką z dziada pradziada i w swoich książkach przybliża nam historię i zwyczaje tego nie przez wszystkich ( na szczęście) odkrytego zakątka Polski. Kaszuby fascynują przyrodą, językiem i zwyczajami, są częścią Polski, ale szczycą się swoją niezależnością i silnymi charakterami. Czarne wesele czy zażywanie tabaki kojarzą się tylko z Kaszubami. Sama miałam przyjemność próbowania tabaki i.... mój nos nie jest kaszubski i miałam wrażenie, że zakicham się na śmierć.
Daria Kaszubowska w Sztormie zabiera nas na Kaszuby w czasach, gdy mieszkańcy byli za mało polscy dla Polaków i za mało niemieccy dla Niemców. Byli Kaszubami z krwi i kości, ich rytm życia wyznaczały pory roku. Pracowici niczym mrówki wydzierali każdy pędź ziemi z lasów, bagien i jezior. W Sztormie miłość przeplata się ze śmiercią, radość ze smutkiem. Poznajemy dzieje rodziny Stoltmanów, których los nie szczędził w czasie I wojny światowej. Janek, Bruno, Anton i Piotr czterej bracia zrodzeni z jednej matki i ojca, a różni jak dzień i noc. Trójka z nich walczy w przeciwnych armiach, a jeden stara się obudzić w Kaszubach ducha patriotyzmu. Czy wrócą cali tego dowiecie się sięgając po pierwszą część Sagi kaszubskiej Sztorm.
Ta książka to prawdziwa uczta dla ciała i ducha, to przepięknie napisana historia pełna zapach łąk i niezapomnianych krajobrazów. Tu na każdej stronie widać miłość do tradycji i Kaszub. To historia, która na długo zapadnie w mojej pamięci i już nie mogę się doczekać kolejnych tomów, a ma być ich aż siedem . Aż albo tylko. Dla mnie miłośniczki Kaszub i twórczości autorki to tylko. Czytałam książkę w ebooku, ale wiem, że przy okazji najbliższego pobytu w mieście muszę sobie kupić papier, bo czuję, że będę wracać często do tej historii. Czytajcie koniecznie i zakochajcie się w Kaszubach. Polecam z całego serca.

Moja ocena 10/10

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Empik Go

2 komentarze:

  1. Skoro tak wysoko oceniasz tę powieść, to ja również chcę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń