sobota, 26 marca 2022

Aneta Krasińska Nauczycielka z getta


 Data wydania: 16-03-2022\
Wydawnictwo: Jaguar
Ilość stron: 360
ISBN: 9788382660777

18.

Co skłoniło mnie do sięgnięcia po Nauczycielkę z getta Anety Krasińskiej? No wiadomo, że tytuł i tematyka, bo ci z Was, którzy tu zaglądają wiedzą, że nie mogę przejść obok takiego tytułu obojętnie i wcześniej czy później wpadnie w moje ręce. Na szczęście Nauczycielka z getta nawinęła mi się szybko na czytnik. To nie jest lekka i łatwa książka, bo jej czytanie autentycznie boli i wzrusza, krzyczy głosem tych, którzy zginęli tylko dlatego, że byli Żydami. Znosili upokorzenia, głodowali i zostali pozbawieni człowieczeństwa, zostali obdarci z godności. Chcieli żyć i kochać. Mieli marzenia. Wszystko to zostało im zabrane w myśl czystości rasy, a w zasadzie braku czystości. Straszne.....
Aneta Krasińska zabiera nas do Łodzi, gdzie poznajemy młoda nauczycielkę. Dziewczynę pełna życia, pasji i przede wszystkim zakochaną w Dawidzie. Młodzi ludzie szykują się do ślubu i chociaż cieniem kładzie się zbliżająca wojna to tak naprawdę nikt nie wierzy, że ona nadejdzie. Niestety wybucha II wojna światowa i poukładany świat Laury i jej żydowskiego męża legnie w gruzach. Dawid trafi do getta, a Laura nie może bez niego żyć. Bo czy można żyć bez powietrza? To miłość do Dawida sprawia, że Laura kłamie, że jest Żydówką i trafi prosto do getta. Prosto do bram piekła, ale z ukochanym mężem. Laura staje się świadkiem okrucieństwa, tyranii i śmierci. Głód każdego dnia zagląda im w oczy, każde kroki na schodach napawają lękiem, każde wyjście z domu może być ostatnim. A oni są razem jakby na przekór i wbrew, ale przede wszystkim dzięki miłości, która pozwala im żyć. Laura nie umie usiedzieć na miejscu i nawet tutaj podejmuje się uczyć dzieci. Czy siła miłości pozwoli Laurze i Dawidowi przetrwać to piekło na ziemi? Czy dane im będzie żyć i cieszyć się sobą do późnej starości? Sięgnijcie koniecznie po Nauczycielkę z getta Anety Krasińskiej i poznajcie tę chwytającą za serce historię.
To piękna historia, której czytanie boli. Musiałam niejednokrotnie odłożyć lekturę, bo łzy przesłaniały mi literki. Zryczałam się jak bóbr. Autorka obrazowo i wnikliwie przedstawia obraz łódzkiego getta. Pokazuje nam też potęgę miłości i rodziny. Należy tez podkreślić, że Aneta Krasińska oparła swoją powieść na autentycznych wydarzeniach i postaciach historycznych. Wykonała kawał dobrej roboty żeby stworzyć historię, która nie tylko na długo pozostaje w pamięci czytelnika, ale i rozrywa serce na milion malutkich kawałków.

Moja ocena 9/10

10 komentarzy:

  1. Uwielbiam książki tej autorki i wkrótce tę również przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest to pozycja, która na 100 procent znajdzie się na półce mojej mamy. Ja sama w wolnej chwili chętnie zapoznam się z tą historią.

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszę się, że książka wzrusza i pozostaje w świadomości :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Oj to nie jest dla mnie książka. Tematyka, którą nie umiem czytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Śliczna recenzja. Powieść w planach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepiękna książka, polecam i dziękuję za miłe słowa

      Usuń