sobota, 3 sierpnia 2019

Sylwia Trojanowska Sekrety i kłamstwa


Data wydania: 22-08-2019
Wydawnictwo: Czwarta Strona
Ilość stron: 330
ISBN: 9788379760190


94/2019

"Każdy ma jakieś swoje "tam", do którego go ciągnie, albo o którym chce zapomnieć."

Sylwia Trojanowska to znana mi autorka ze Szkoły latania. Do Sekretów i kłamstw tak się przymierzałam, że minął prawie rok od wydania książki....brawo ja normalnie. W końcu ją wygrzebałam z czeluści czytnika,a zmobilizowało mnie to, że Pani Sylwia wydała już trzecią część, a ja jak wiecie lubię wiedzieć co w literaturze piszczy.
Główną bohaterką powieści jest Magdalena, która wychowywana była przez dziadków po tym jak straciła oboje rodziców. Ludwik, bo tak na imię ma dziadek naszej bohaterki to człowiek stanowczy i despotyczny, nie ma on łatwego charakteru przez co Magda na wiele lat straciła z nim kontakt.
Po latach Magdalena już jako wdowa wraca po otrzymaniu od Ludwika poruszającego listu do rodzinnego Szczecina. Stawia jednak jeden warunek: staruszek musi być absolutnie szczery i wyjawić jej tajemnice, które skrywał przez całe życie.
Autorka zbiera nas w utkaną z bólu podróż po wojennym Szczecinie. Ludwik opowiada historię tak przejmującą i wzruszającą, że trudno się dziwić, że całe życie skrywał ją w sercu. Co poznał Magda i jakie tajemnice skrywał Ludwik? tego dowiecie się sięgając po Sekrety i kłamstwa Sylwii Trojanowskiej.
To znakomicie skonstruowana powieść obyczajowa z bohaterami z krwi i kości, z tajemnicą i wojna w tle. Autorka w doskonały sposób łączy teraźniejszość z przeszłością co ja osobiście bardzo lubię. Za sprawą opowieści Ludwika Starkowskiego dowiadujemy się jak wyglądał Szczecin podczas II wojny światowej, jak wyglądały stosunki pomiędzy Niemcami i Polakami. Ta książka to lekcja historii, którą czyta się z zapartym tchem. W tej książce nie ma miejsca na nudę. Każdy rozdział i każdą stronę czytałam z zapartym tchem i chociaż zmęczenie dawało znać o sobie po długim i wyczerpującym dniu w nowej pracy to nawet nie umiałam sobie wyobrazić, że mogłabym nie przeczytać chociaż paru stron.
Polubiłam bardzo głównych bohaterów. Magdę za jej determinację i umiejętność dawania drugiej szansy, za jej troskliwość i opiekuńczość, ale i Ludwik nie był mi obojętny. Dziadek i wnuczka, oboje przeraźliwie samotni i przeraźliwe tęskniący. Czy uda im się na nowo odnaleźć?
Sekrety i kłamstwa to wielowarstwowa powieść o zaufaniu i wybaczaniu, której się nie czyta, a wręcz pochłania. Na szczęście wiem, że czekają na mnie dwie kolejne części :)


Moja ocena 8/10

2 komentarze:

  1. Mam w planach przeczytać cały cykl. Za mną dopiero część pierwsza. 😊

    OdpowiedzUsuń