środa, 17 czerwca 2020

Marcin, Michał Wysocki Baku, Moskwa, Warszawa


Data wydania: 16-04-2020
Wydawnictwo: QES Agency
Ilość stron: 320
ISBN: 9788366044128

68/2020

Jakiś czas temu zwrócił się do mnie Pan Marcin Michał Wysocki z zapytaniem czy nie chciałabym przeczytać jego debiutanckiej powieści Baku, Moskwa, Warszawa. Początkowo byłam dość sceptycznie nastawiona, bo moje doświadczenia z takimi mailami nie kończyły się dobrze. Jednak autor był tak przekonywujący, że postanowiłam zaryzykować  i powiem szczerze, że nie żałuje swojej decyzji.
Tak wydawnictwo zachęca nas do sięgnięcia po Baku, Moskwa, Warszawa:
" Powieść obyczajowa, historia życia młodego Azera, artysty plastyka. który kierując się z życiu dwiema najważniejszymi dla siebie wartościami: potrzebą wolności oraz pragnieniem miłości, staje się wiecznym imigrantem. Jego losy są opowiedziane z perspektywy osoby dorosłej, sześćdziesięcioparoletniej, przytaczającej najważniejsze zdarzenia ze swojego życia, pod kątem tych dwóch imperatywów, które nim kierowały. W ten sposób zaznajamiamy się ze skrócona historią Azerbejdżanu i kulturą tego egzotycznego kraju, także kulinarną: codzennym życiem w powojennym Baku, jak również losami chłopców z różnych republik radzieckich. wcielonych siłą do Armii Czerwonej. Zasmakujemy studenckiej rzeczywistości w Moskwie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku oraz poznamy obraz ówczesnej bohemy, prezentującej swoje prace na słonecznym Arbacie. Sadik, bo tak ma na imię główny bohater  i narrator tej opowieści, przechodzi różne perypetie życiowe, które wiodą go ostatecznie do wymarzonej Polski, w której osiada w okresie przemian ustrojowych Bloku Wschodniego."

Powiem Wam szczerze, że to wyjątkowo udany debiut, ale nie spodziewajcie się, że " zaliczycie" książkę w jeden wieczór, bo to książka, którą należy się delektować i smakować. To jedna z tych książek, które pozwalają nam się zatrzymać i złapać oddech, spojrzeć na to co ważne. Ta książka jest jak podróż do trzech najważniejszym dla naszego bohatera miast: Baku, Moskwy i Warszawy. Przyznaj,e, że po lekturze książki nabrałam ochoty na podróż do Azerbejdżanu. Gruzję jedną z republik byłego ZSRR miałam przyjemność odwiedzić dwukrotnie i chociaż mąż namawia mnie na kolejny wyjazd to ja z uporem maniaka mówię: Azerbejdżan. No może niekoniecznie teraz i w tym roku, ale podróż tam jest teraz numerem jeden na mojej liście marzeń.
Całą historię poznajemy dzięki opowieści Azera Sadiqa, który w życiu kieruje się dwiema wartościami: wolnością i miłością. Urodził się w Baku, stolicy Azerbejdżanu. Ciągle szuka swojego miejsca na ziemi, odkrywa pasje , które pochłaniają go całkowicie. To niespokojny duch, artysta przez duże A. Snuje on niespiesznie swoją opowieść od najmłodszych lat, pokazuje jak w czasie przemian społeczno - ekonomicznych zmieniał się jego kraj, pokazuje nam wojnę i to jaki wpływ ma ona na dalsze życie, zabiera nas na studia do Moskwy.
To napisana poetyckim wręcz językiem powieść o wolności i miłości, o spełnianiu marzeń i poszukiwaniu swojego miejsca na ziem, ale i porażkach i błędach, o nadziei i wytrwałości. . Tu nie ma pośpiechu i pędu, a główny bohater staje się dla nas przyjacielem.
Mam nadzieję, że książka znajdzie szerokie grono odbiorców, bo są książki, po które warto sięgać i z pewnością należy do nich Baku, Moskwa, Warszawa Marcina Michała Wysockiego. Kibicuje autorowi z całego serca i mam nadzieję, że jeszcze niejednokrotnie zabierze mnie w kolejną ekscytującą podróż.


Moja ocena 8/10


Za możliwość przeczytania książki dziękuję autorowi Marcinowi Michałowi Wysockiemu

2 komentarze: