sobota, 2 stycznia 2021

Charmaine Craig Miss Birmy


2.

Data wydania: 28-10-2020
Wydawnictwo: Mando
Ilość stron: 440
ISBN: 9788327717795
Tłumaczenie: Jolanta Kozak

Spójrzcie tylko na okładkę, prawdziwa gratka dla miłośników kwiatów, urzeka od pierwszego rzutu okiem. Uwielbiam takie kwiatowe okładki i bez względu na to czy jest to powieść naszego rodzimego pisarza czy też autor pochodzi z zagranicy wiem, że z pewnością po nią sięgnę. Ale niech Was nie zwiedzie jak mnie sielskość okładki, bo to co znajdziecie w środku można z całą pewnością nazwać powieścią  historyczną, w której nie zabraknie brutalnych scen, tortur i egzekucji. To trudna, a zarazem przepiękna i wręcz magnetyczna książka, której nie przeczytacie przerzucając bezwiednie strony. Książka wymaga skupienia i uwagi, ale też wnosi dużo wiadomości, o których do tej pory nie miałam pojęcia.
Co wiecie o Birmie? Oczywiście oprócz tego, że to kraj w Azji. Ja wiedziałam mało, ale na szczęście moja wiedza została rozszerzona i bardzo mnie to cieszy. Birma to kraj, który został powołany do życia w 1947 roku, a więc jest to kraj stosunkowo młody. W kraju tym żyje ponad 140 grup etnicznych , a których dwie największe to Bamarowie i Karenowie. To również kraj , na którego wpływ miały wielkie mocarstwa.
Tytuł mógłby sugerować, że jest to książka o wyborach miss, ale tak nie jest. Jest to natomiast książka oparta na autentycznych wydarzeniach. Ta książka to gotowy scenariusz filmowy, który już widzę oczami wyobraźni, to gwarantowany pretendent do Oscara. Miss Birmy to historia Luizy, córki Thin i Bennego, Żyda i Karenki. Dziewczyny o nieprawdopodobnej urodzie, która za namową matki startuje w wyborach miss Birmy. Wybory oczywiście wygrywa, a jej wizerunek zna każdy mieszkaniec kraju. To ona niesione fala sukcesu zakłada mundur i staje się przywódczynią jednej z partyzanckich brygad narodowo - wyzwoleńczych.
Miss Birmy to tez poruszająca najczulsze struny historia miłości, która spada nagle i która w zasadzie nigdy nie powinna się zdarzyć, bo młodzi pochodzą z dwóch różnych światów. Ona - Karenka i on -Żyd. Jesteście ciekawi tej historii? Jeśli tak to koniecznie sięgnijcie po Miss Birmy i zanurzcie się w historii, która z pewnością zapadnie w Waszej pamięci i wyryje w niej trwały ślad. To genialna powieść opowiadana oczami kobiety. To trudna historia Birmy i jej wewnętrznych konfliktów. Jest wielowymiarowa i wielowątkowa, ale z pewnością każdy znajdzie w niej coś dla siebie.

Moja ocena 8/10

Za możliwość przeczytania książki dziękuję serdecznie Wydawnictwu Mando

4 komentarze:

  1. Niezbyt mnie ta książka zaciekawiła, ale fakt, że jest na faktach trochę intryguje.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli kiedyś nadarzy się okazja jej czytania skorzystam z niej, ale nie będzie to mój priorytet czytelniczy. 😊

    OdpowiedzUsuń