niedziela, 31 października 2021

Wojciech Chmielarz Dług honorowy


 Data wydania: 13-10-2021
Wydawnictwo: Marginesy
Ilość stron: 400
ISBN: 9788366863880

74.

Z twórczością Wojciecha Chmielarza miałam do czynienia dawno, dawno temu, bo przy tej ilości premier nie jestem w stanie niestety ogarnąć wszystkich książek. Planuję, planuję i czytnik pęka mi w szwach. Czasami mam wrażenie, że przeczytam jedną książkę to wychodzi dwadzieścia nowych i zawsze mam " tyły" . Dług honorowy to druga część cyklu o Bezimiennym. Od razu mówię, że pierwszej części nie czytałam, ale po lekturze najnowszej powieści Pana Wojciecha wiem, że koniecznie muszę moje niedopatrzenia w najbliższym czasie nadrobić. I chociaż nie czytałam Pierwszej sprawy to spokojnie mogłam zagłębić się w lekturę Długu honorowego i sprawiło mi to niesamowitą przyjemność i satysfakcję. To najzwyczajniej była dobra lektura, a sposób pisania autora przypadł mi niesamowicie do gustu. Genialnie skonstruowany kryminał, którego zakończenie zaskakuje, wartka akcja i wielowątkowość stanowią niewątpliwie atuty. Wiele razy powtarzałam, powtarzam i powtarzać będę, że nasi rodzimi autorzy są rewelacyjni. Co tam Skandynawia z mroczną literaturą. My mamy wielu doskonałych autorów kryminałów i z pewnością Pan Chmielarz zajmuje poczytne miejsce na podium najlepszych wśród najlepszych.
Wojciech Chmielarz zabiera nas do wsi Wilki, która położona jest w województwie lubuskim. Niewielka, zamknięta społeczność, w której każdy zna każdego i wydaje się ze nic tutaj nie zburzy sennej atmosfery. Niestety w Wilkach dochodzi do masakrycznego morderstwa, zostaje zamordowana siedemnastoletnia Ola, a mordercą ma być podobno Traszka miejscowy odludek i samotny dziwak. Sprawa wyjaśniona i odhaczona, statystyki policyjne zaliczone na plus. I tu na scenę wkracza Bezimienny, który pojawia się w Wilkach razem z romskim gangsterem. Budzą oni sensację i niechęć mieszkańców. Czy Bezimiennemu uda się rozwiązać tajemnicę morderstwa i czy odkryje prawdziwego sprawcę? Czy uda mu się spłacić dług wobec Roma? Tego dowiecie się sięgając po Dług honorowy, a ja musze koniecznie nadrobić poprzednią część, bo wciągnęła mnie ta lektura i muszę dowiedzieć się czegoś więcej o Bezimiennym.
Polubiłam się z Bezimiennym, bo to bohater, którego nie sposób nie lubić. Chociaż nie wiemy o nim zbyt wiele to być może właśnie jego tajemniczość sprawia, że książka intryguje. Nie można go nazwać krystalicznie czystym, ale wszystko co robi jest skierowane dla dobra innych . Ot taki trochę współczesny Janosik, który umie i przywalić i wdać się w mordobicie. Gdzie policja nie może tam poślij Bezimiennego.
Dług honorowy to idealna lektura na długi jesienny wieczór. Myślę, że miłośnicy twórczości Chmielarza mają już lekturę za sobą. Ja nie tylko nadrobię pierwszą część Bezimiennego, ale i poprzednie książki autora, których nie miałam okazji jeszcze przeczytać. I oficjalnie dopisuję Wojciecha Chmielarza do list moich ulubionych autorów.
Polecam Wam serdecznie.

Moja ocena 8/10

Za możliwość przeczytania książki dziękuję serdecznie Wydawnictwu Marginesy

2 komentarze: